Artikkel

I godt selskap – Rune Grammofon

Fra Jazznytt #244 Høst 2017
Tekst Johannes Rød

Det finnes noen få plateselskaper i musikkhistorien hvor firmanavnet i seg selv gir assosiasjoner til musikalsk identitet. Jeg kan nevne Motown, Blue Note, Incus, ECM og Rune Grammofon. Grunnlegger Rune Kristoffersen fikk Bjellesauprisen av organisasjonen FONO i 2010. Prisen deles ut til personer eller institusjoner som har gjort en spesiell innsats for norsk musikk. Det er langt fra bare norsk musikkliv som har glede av katalogen på noe over 200 utgivelser — den er helt særegen i internasjonal sammenheng. En sammensetning av sjangeroverskridende utgivelser fra svært ulike artister med sterk musikalsk identitet skaper underlig nok et karakteristisk hele: Rune Grammofon. Noen få enkle villskudd finnes, men vi kan likevel snakke om en egen unik «sound». Det helhetlige forsterkes i det visuelle av Kim Hiorthøys coverdesign fra første til siste nummer i katalogen. Rune Grammofon har i 20 år vært et pågående musikk- og kunstprosjekt.

Rune Kristoffersen startet sin profesjonelle musikkarriere i popbandet Fra Lippo Lippi som på midten av 1980-årene var signert til Virgin Records. Som musiker på heltid tok det slutt da han i 1995 ble labelmanager for ECM i selskapet Grappa. Hans grunnleggende interesse for å skape et musikalsk produkt heller enn å håndtere ferdig innspilte plater, førte til at han etablerte Rune Grammofon i 1998. En viktig foranledning var at han hørte bandet Veslefrekk med Arve Henriksen, Jarle Vespestad og Ståle Storløkken på London Jazz Festival, og dette var et musikalsk uttrykk som appellerte sterk til Rune: « Det hele var ganske tilfeldig, egentlig. Helge Sten, som jeg kjente fra tidligere, kom kort tid etter opp på kontoret mitt og sa han ville starte et band sammen med Veslefrekk. Jeg sa jeg hadde planer om å starte et selskap, og da var det gjort.» Et annet prosjekt han arbeidet med parallelt var å utgi noe av Arne Nordheims elektroniske musikk på CD. Dette fantes underlig nok ikke på den tiden, og med Nordheims velsignelse kunne dette gjennomføres. Som nytt plateselskap var dette en start som ble lagt merke til: trippel-CD med det nye bandet Supersilent og den første CD-utgivelsen med nestoren i elektronisk samtidsmusikk, Arne Nordheim. Grunnsteinene var lagt til et avantgardistisk plateselskap med både pop, country, progrock, elektronika, jazz, impro, støy og samtidsmusikk i en herlig blanding.

Mottakelsen i Jazznytt på Supersilent 1-3 var ikke spesielt rosende. Anmelder Jørgen Schyberg karakteriserte den som den mest respektløse plateutgivelse han hadde hørt i den senere tid (1998). Han fortsetter med «momentet mellom spenning og avslapning forsvinner… Supersilent kjører på som i et dårlig knull.» I sin grunnholdning viser anmeldelsen at på denne tiden var Supersilent noe helt nytt som mange hadde problemer med å forstå. Groundbreaking er muligens en brukbar betegnelse på det musikalske fenomenet Supersilent anno 1998, og vi skulle godt opp på 2000-tallet før dette begynte å sige inn i jazzhodene. Rune møtte mange i de første årene som snakket om Rune Grammofon som en jazzlabel. Selv vil han helt frem til den første plata med bandet In the Country som den første rene jazzutgivelsen, og da er vi syv år inn i selskapets historie. Det skulle også gå syv år før han bestemte seg på å satse 100 % heltid på selskapet, og selv om han i perioder har hatt medhjelpere har det aldri vært andre ansatte. «Når jeg knytter til meg artister er det først og fremst på grunn av at jeg liker musikken personlig, men det kan også være artister som jeg kjenner på er viktige uten at mitt musikkhjerte banker med sin aller raskeste rytme, men jeg må alltid kjenne at det er noe der. Jeg arbeider på forskjellig vis med artistene; noen kommer med ferdig tape, noen er jeg i studio med. Det er en forutsetning at artistene er aktive selv med promotering og markedsføring, jeg involverer meg ikke i rettigheter og management, jeg driver kun som et plateselskap og har kun den fortjenesten. Jeg liker best når jeg har signert band hvor jeg kan arbeide med deres hovedprosjekt over lang tid og være med på å utvikle et kunstnerskap. Jeg er ikke så interessert i alle mulige sideprosjekter». Rune Kristoffersens musikksmak ligger i katalogen, men han har aldri røpet hvilke utgivelser og artister som står hans hjerte nærmest. Det er imidlertid ingen overraskelse at han fremhever prog/jazz/rock-delen av katalogen som det nærmeste, og at Motorpsycho er et viktig band for ham. Han har selv en soloplate på selskapet, og på spørsmål om det kommer flere svarer han: «Mulig det, føler jeg har en plate til inne.»

Det var blant annet som designer for tidlige Motorpsycho utgivelser at Kristoffersen ble kjent med kunstneren Kim Hiorthøy, og han har fra starten av vært helt essensiell for selskapet. Det er likevel sjefen selv som skal ha æren for et godt valg av samarbeidspartner, og at han har satt den enhetlige estetiske profilen som en forutsetning for utgivelser. Hiorthøy fikk innvilget kunstnerisk frihet, og Rune tenkte i et perspektiv av ti utgivelser. Om det ikke funket så var det i alle fall en gjennomtenkt satsning. Historien viser at det var et suksessvalg, og at Hiorthøy gjør alt designarbeid enten det er bøker eller plater. Det er Kim Hiorthøys evne til ikke å gjenta seg selv, til stadig å overraske med nye innfallsvinkler som han fremhever som noe av det unike i samarbeidet. Det er svært få tilfeller hvor artistene ikke har vært fornøyd med det de har fått presentert som innpakning.

Musikk som svever mellom fastsatte sjangere er en utpreget del av selskapets profil, det er vanskelig å klassifisere mange av utgivelsene som har improvisasjonselementer i seg. Reinspikka klassiske jazzutgivelser er det ikke så mange av, men her har også Rune Grammofon vært aktør i å løsne på båstenkning i kategorier. Hva som rommes innenfor kategorien jazz i dag er helt forskjellig fra 1998-årgangen av utgivelser. Supersilent med Jarle Vespestad, Helge Sten, Ståle Storløkken og Arve Henriksen var et av de viktigste bandene innenfor den alternative scenen i Norge frem til 2014 hvor besetningen endret seg noe. Flere av musikerne har etter hvert fått egne hovedprosjekter, Arve Henriksen som soloartist med flere utgivelser, Ståle Storløkken med bandene Humcrush sammen med Thomas Strønen og Elephant9 med Nikolai Hængsle Eilertsen og Torstein Lofthus. Helge Sten har flere utgivelser som Deathprod. I denne sammenhengen vil jeg fremheve Supersilent 6, utgivelsen Ha med Humcrush og Sidsel Endresen og plata Atlantis med Elelephant9 og Reine Fiske. Maja S. K. Ratkje er en av de mest sentrale samtidsmusikerne vi har både som sanger, støymusiker og komponist. Både som medlem av gruppen Spunk og som soloartist er hun en viktig del av Rune Grammofon-katalogen. Med Scorch Trio får vi den første powertrioen på selskapet med Raoul Björkenheim, Ingebrigt Håker Flaten og Paal Nilssen-Love (som var med på de tre første utgivelsene). Den britiske saksofonisten Iain Ballamys gruppe Food med Thomas Strønen, Arve Henriksen og Mats Eilertsen har tre utgivelser på selskapet før de ble signert av ECM. Gruppa In the Country med Morten Qvenild, Roger Arntzen og Pål Hausken tok den lyriske jazzen inn på selskapet med utgivelsen This Was the Pace of My Heartbeat i 2005, og har totalt kommet med fire utgivelser frem til 2011. Bushmans’s Revenge med Even Helte Hermansen, Gard Nilssen og Rune Nergaard er nok et favorittband med åtte utgivelser fra 2009 hvor albumet Jazz, fritt etter hukommelsen fra 2016 er en vinner i kategorien platetitler. Jeg har mye godt å si om flere av Mats Gustafssons prosjekter, men trioen Fire! med Andreas Werliin og Johan Berthling tar kaka her. Spesielt vil jeg fremheve She Sleeps, She Sleeps fra 2016, og i storbandklassen er Fire! Orchestra en vinner. Nok en gitarhelt finner vi i Stian Westerhus og jeg vil fremheve hans samarbeid med Sidsel Endresen i Didymoi Dreams fra 2012 og Bonita fra 2014. Siste tilskudd på stammen av powertrioer er Hedvig Mollestad Trio med Ellen Brekken og Ivar Loe Bjørnstad. Hedvig Mollestad Thomassen har klart å finne sitt eget unike ståsted mellom alle de mannlige gitarheltene i musikkhistorien. Ved siden av selskapets faste artister vil jeg fremheve utgivelsen Jacana med Paal Nilssen-Love og den svenske pianisten Sten Sandell, og What/If/They Both Could Fly med Evan Parker og Joe McPhee som betydningsfulle.

Rune Grammofon er aktør i et nisjemarked med en hovedvekt av kunder som er godt over gjennomsnittet musikkinteressert, og selskapet er avhengig av å selge fysiske produkter. Markedsandelen har gjennom alle år vært størst internasjonalt, men i de siste årene har dette blitt mer balansert selv om flest plater fremdeles selges i utlandet. Distribusjonen ble i noen år tatt hånd om av ECM, men i de siste årene er det Cargo for det europeiske og britiske markedet og Musikkoperatørene for Norge. Selskapet var relativt tidlig ute med å satse på vinylutgivelser, og den første var Supersilent 6 (2003) fulgt av Scorch Trio Luggumt i 2004. I dag kommer de aller fleste utgivelser både i CD- og LP- format.

Rune Grammofon – Utvalgt (jazz) diskografi

RCD 2001 Supersilent 1–3 1998

RCD 2007 Supersilent 4 1998

RCD 2010 Spunk Det eneste jeg vet er at det ikke er en støvsuger 1999

RCD 2018 Supersilent 5 2001

RCD 2021 Arve Henriksen Sakuteiki 2001

RCD 2022 Spunk Filtered Through Friends 2001

RCD 2025 Scorch Trio Scorch Trio 2002

RCD 2026 Spunk Den øverste toppen på en blåmalt flaggstang 2002

RCD 2017 Food Veggie 2002

RCD 2029/RLP 3029 Supersilent 6 2003

RCD 2037/RLP 3037 Arve Henriksen Chiaroscuro 2004

RCD 2039 Humcrush Humcrush 2004

RCD 2040/RLP 3040 Scorch Trio Luggumt 2004

RCD 2041 Food Last Supper 2004

RCD 2045 In The Country This Was the Pace of My Heartbeat 2005

RCD 2048 Spunk En aldeles forferdelig sykdom 2005

RCD 2055 Humcrush Hornswoggle 2006

RCD 2058 Huntsville For the Middle Class 2006

RCD 2059 In The Country Losing Stones, Collecting Bones 2006

RCD 2061 Arve Henriksen Strjon 2007

RCD 2067 Supersilent 7 2007

RCD 2069 Food Molecular Gastronomy 2007

RCD 2070/RLP 3070 Box Studio 1 2008

RCD 2074/RLP 3074 Scorch Trio Brolt 2008

RCD 2075/RLP 3075 Elephant9 Dodovoodoo 2008

RCD 2079 Huntsville Eco, Arches & Eras 2008

RCD 2081/RLP 3081 Humcrush Rest at Worlds End 2008

RCD 2083/RLP 3083 Bushmans’s Revenge You Lost Me at Hello 2009

RCD 2085 Spunk Kantarell 2009

RCD 2086/RLP 3086 In The Country Whiteout 2009

RCD 2089 Circulasione Totale Orchestra Bandwidth 2009

RCD 2091/RLP 3091 Fire! You Liked Me Five Minutes Ago 2009

RCD 2092 Supersilent 9 2009

RCD 2095/RLP 3095 Elephant9 Walk the Nile 2010

RCD 2096 Espen Eriksen Trio You Had Me at Goodbye 2010

RCD 2097/RLP 3097 Bushman’s Revenge Jitterbug 2010

RCD 2098/RLP 3098 Puma Half Nelson Courtship 2010

RCD 2099RLP 3099 Stian Westerhus Pitch Black Star Spangled 2010

RCD 2102/RLP 3102 Supersilent 10 2010

RCD 2103/RLP 3103 Supersilent 11 2010

RCD 2104/RLP 3104 Scorch Trio Melaza 2010

RCD 2111/RLP 3111 Fire! With Jim O’Rourke Unreleased? 2011

RCD 2113RLP 3113 In The Country Sounds and Sights 2011

RCD 2114 Humcrush with Sidsel Endresen Ha! 2011

RCD 2115/RLP 3115 Hedvig Mollestad Trio Shoot! 2011

RCD 2117 Albatrosh Yonkers 2011

RLP 2118 Elephant9 Live at the BBC 2011

RLP 2119 Scorch Trio with Mars Williams Made in Norway 2011

REP 2120 Fire! With Jim O’Rourke Released! 2011

RCD 2123/RLP 3123 Bushmans’s Revenge A Little Bit of Big Bonanza 2012

RLP 2125 Bushman’s Revenge Never Mind the Botox 2012

RCD 2129/RLP 3129 Espen Eriksen Trio What Took You So Long 2012

RCD 2130/RLP 3130 Fire! With Oren Ambarchi In the Mouth – a Hand 2012

RCD 2131 Sidsel Endresen & Stian Westerhus Didymoi Dreams 2012

RCD 2133/RLP 3133 Stian Westerhus The Matriarch and The Wrong Kind of Flowers 2012

RCD 2134/RLP 3134 Elephant9 with Reine Fiske Atlantis 2012

RCD 2136/RLP 3136 Colin Stetson & Mats Gustafsson Stones 2012

RLP 2137 Arve Henriksen Solidification (7 LP Box) 2013

RCD 2138/RLP 3138 Fire! Orchestra Exit! 2013

RCD 2139/RLP 3139 Grand General Grand General 2013

RCD 2140 Spunk Das Wohltemperierte Spunk 2013

RCD 2141/RLP 3141 Hedvig Mollestad Trio All of Them Witches 2013

RCD 2144/RLP 3144 Bushman’s Revenge Electric Komle – Live 2013

RCD 2146/RLP 3146 Fire! (Without Noticing) 2013

RCD 2147/RLP 3147 Arve Henriksen Places of Worship 2013

RCD 2148/RLP 3148 James Plotkin & Paal Nilssen-Love Death Rattle 2013

RCD 2149/RLP 3149 Evan Parker & Joe McPhee What/If/They Both Could Fly 2013

RCD 2151/RLP 3151 Bushman’s Revenge Thou Shalt Boogie! 2013

RCD 2152/RLP 3152 Arve Henriksen Chron/Cosmic Creation 2014

RLP 2153 Fire! Orchestra Second Exit 2014

RCD 2154/RLP 3154 Krokofant Krokofant 2014

RCD 2156/RLP 3156 Stian Westerhus & Pale Horses Maelstrom 2014

RCD 2157/RLP 3157 Hedvig Mollestad Trio Enfant Terrible 2014

RCD 2158/RLP 3158 Fire! Orchestra Enter 2014

RCD 2159/RLP 3159 Sten Sandell & Paal Nilssen-Love Jacana 2014

RCD 2161/RLP 3161 Arve Henriksen The Nature of Connections 2014

RCD 2162 Supersilent 12 2014

RCD 2163 Spunk Adventura Botanica 2014

RCD 2164/RLP 3164 Sidsel Endresen & Stian Westerhus Bonita 2014

RCD 2165/RLP 3165 Albatrosh Night Owl 2014

RCD 2166/RLP 3166 Detail First Detail 2015

RCD 2173/RLP 3173 Espen Eriksen Trio Never Ending January 2015

RCD 2174/RLP 3174 Elephant9 with Reine Fiske Silver Mountain 2015

RCD 2177/RLP 3177 Krokofant II 2015

RCD 2178/RLP 3178 Fire! She Sleeps, She Sleeps 2016

RCD 2182/RLP 3182 Fire! Orchestra Ritual 2016

RCD 2183/RLP 3183 Hedvig Mollestad Trio Black Stabat Mater 2016

RLP 2184 Hedvig Mollestad Evil in Oslo 2016

RCD 2185/RLP 3185 Bushman’s Revenge Jazz, Fritt Etter Hukommelsen 2016

RLP 2186 Bushman’s Revenge Bushman’s Fire 2016

RLP 2187 Scorch Trio XXX (4 LP Box) 2016

RCD 2188 Spunk Still Eating Ginger Bread for Breakfast 2016

RCD 2189/RLP 3189 Krokofant III 2017

RCD 2190/RLP 3190 Jon Irabagon/John Hegre/Nils Are Drønen Axis 2017

RCD 2192/RLP 3192 Arve Henriksen Towards Language 2017

RCD 2194/RLP 3194 Sky Music: A Tribute to Terje Rypdal 2017

RLP 2195 Sky Music: A Tribute to Terje Rypdal Vol. 2 2017

RALP 313 Tom Prehn Quartet Axiom 2016

RCD2196/RLP3196 Kjetil Mulelid Trio Not Nearly Enough To Buy A House 2017