monsters and puppets preview

«Monsters and Puppets»
MONSTERS AND PUPPETS
GIGAFON GIGA003

Publisert av: Jazznyttred.

12.10.2011 1 kommentar

Maria Kannegaard (rhodes, elec), Thomas Strønen (dr, elec)
Gjennom band som Maria Kannegaard trio og Live Maria Band har Kannegaard og Strønen spilt sammen siden 1997. Kannegaard har blitt trukket frem som en av verdens beste pianister (på den noe ukritiske verdensveven), og selv om det kanskje er å ta i litt er det ingen tvil om at hennes humoristisk kantete stil, melodiske inNovativitet og tilbakelente verdenssyn har gitt meg en rekke fantastiske lytteropplevelser.
Særlig den nevnte trioen (med platene «Quiet Joy» og «Camel Walk» i spissen) og kvartetten Maryland med Håkon Kornstad, Ole Morten Vågan og Håkon Mjåset Johansen står som høydepunkter i selskapet Jazzlands katalog, så vel som i norsk jazz sin nyere historie. Det triste er at hennes beskjedenhet skaper en slags boble rundt henne og pianoet. Inne i den er hun en virkelig mester, men den fantastiske musikken er så langt blitt alt for få lyttere til del.
Jeg tror nok ikke «Monsters and Puppets» kommer til å bringe Maria Kannegaard ut til de

store massene. Til det er den hel-improviserte plata for mørk og utilgjengelig for slappe jazzlyttere (som det dessverre finnes en del av). Til de skarpere kniver i jazz-Norges skuffer har jeg imidlertid dette å si: Kjenn deres besøkelsestid!
«Monsters and Puppets» er et soleklart brudd i Strønen og Kannegaards produksjon til nå, selv om en sammenligning med Stønen og Ståle Storløkkens Humcrush er nærliggende. De førti minuttene preges av prosesserte trommer og elpiano, skrudd til med mengder av effekter som tilslører lydenes egentlige opphav. Det er mørkt, sterkt og låter rykende ferskt som en kopp nytappet espresso. Selv med et gjennomimprovisert utgangspunkt aner vi, som med dyktige improvisatører flest, gjennomgangstemaer som bearbeides.
De dystre improlandskapene er som hentet rett ut av Dovregubbens fjellhaller, helt ulikt Kannegaards tidligere harmonisk og rytmisk fundamenterte musikk. Overraskende, friskt, interessante lydlandskaper og et tett og organisk samspill. Sterkt!
Svein Magnus Furu